SPECJALISTYCZNA PRAKTYKA LEKARSKA

Dr Marek Bardadyn

 
ul. Gdańska 3/14
01-633 Warszawa
 
Zapisy telefoniczne od pon. do pt. 
w godz. 10-18 
 
 
Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany — dziękujemy.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

 

ul. Gdańska 3/14  01-633 Warszawa
 
Zapisy telefoniczne od pon. do pt. 
w godz. 10-18 
 
Tel. +48 602 696 800 
 

SPECJALISTYCZNA PRAKTYKA LEKARSKA DR MAREK BARDADYN

SPECJALISTYCZNA PRAKTYKA LEKARSKA

DR MAREK BARDADYN

Pozytywny wpływ na nasze zdrowie  mają nie tylko różne formy codziennej aktywności, ale także stany wyciszenia. Zwłaszcza zdrowy sen. Jest on niezbędny do prawidłowego przebiegu procesów samoregulacji organizmu. Zmniejszania aktywności współczulnego układu nerwowego odpowiedzialnego za sprawne działanie na wysokich obrotach i przywracania funkcji zależnych od układu przywspółczulnego, który zapewnia wyciszenie i normalizację procesów życiowych zachodzących w poszczególnych układach organizmu. Jego okresowa dominacja zapewnia obniżenie ciśnienia krwi, spowolnienie pracy serca, wyrównanie oddechu, rozluźnienie mięśni i jest niezbędna do regeneracji wyczerpujących się sił i odnowy ustroju.

 

W ciągu dnia niełatwo jest znaleźć czas i warunki na wyrównanie pracy serca, oddechu i rozluźnienie nerwów. Taką szansę stwarza zwykle dopiero spokojny, zdrowy sen. Nie jest przypadkiem, że zajmuje nam około jednej trzeciej życia, ponieważ jest konieczny do efektywnego odświeżenia umysłu i ciała oraz gromadzenia energii na pozostałą część doby.Jednak nie wszyscy mamy zdrowy, regenerujący sen. Częstym problemem jest jego niedobór spowodowany bezsennością, ale ogromne znaczenie ma też jego jakość.

 

Jakie mogą być oznaki problemów ze snem?

 

Zdrowy sen - czyli jaki? Z pewnością nie spełnia on swojej roli, jeśli budzimy się zmęczeni. Nierzadko pacjenci skarżą się, że mimo iż przesypiają całą noc, rano czują się jeszcze bardziej wyczerpani. Jednych męczą sny o koszmarnej treści i nastroju. Innym nie śni się nic konkretnego, a jednak towarzyszące we śnie uczucie niepokoju sprawia, że nie regeneruje on sił, a tylko dodatkowo obciąża organizm. Jeśli nie budzisz się zrelaksowany i pełen energii, to gdzieś są problemy ze snem.

 

Problemy ze snem - jakie są najczęstsze przyczyny?

 

  • Nerwica i depresja

  • Schorzenia osłabiające wydolność serca i krążenia

  • Zaburzenia hormonalne

 

Jednak najczęstszym powodem nie jest choroba, lecz problemy ze snem są następstwem:

 

  • Zwiększona nerwowość wskutek powtarzających się stresów, szybkiego tempa życia i nierozwiązanych problemów

  • Osłabienie układu nerwowego w następstwie niedoboru biopierwiastków, zwłaszcza magnezu i witamin z grupy B

  • Zbyt późne spożywanie ciężkostrawnych posiłków, którego skutkiem jest przeciążenie układu trawiennego w nocy

  • Emocjonujące zdarzenia, lektury, gry komputerowe lub filmy oglądane niedługo przed zaśnięciem

  • Zbyt intensywny wysiłek w godzinach wieczornych, zwłaszcza jeśli po jego zakończeniu nie zostanie spożyty odpowiedni posiłek

  • Środki pobudzające, którymi mogą okazać się nawet zażywane o zbyt późnej porze witaminy lub filiżanka mocnej herbaty

 

 

Aby usunąć problemy ze snem warto pamietać o kilku wieczornych przykazaniach:

 

 

RELAKS

 

Po pełnym aktywności dniu ostatnie pół godziny należy wykorzystać na rozluźnienie i relaks niewymagający zbytniego zaangażowania fizycznego i umysłowego. Korzystnie działają ćwiczenia rozluźniające i ciepły prysznic bezpośrednio przed snem. To chwila, kiedy także odrobina lenistwa wyjdzie nam na zdrowie i pomoże usunąć problemy ze snem.

 

 

DIETA NA ZDROWY SEN

 

Ostatni lekki posiłek powinien być zjedzony nie później, niż dwie godziny przed położeniem się do łóżka. Idealny będzie lekkostrawny koktajl bananowy, bogaty w tryptofan i magnez, działający uspokajająco i rozluźniająco.

 

Koktajl bananowy na problemy ze snem, bogaty w magnez i witaminę B6

 

  • 200 ml mleka (lub napoju owsianego)

  • Banan

  • Łyżka otrąb owsianych

  • Łyżka płatków migdałowych

  • 2 daktyle

 

Zmiksować dokładnie wszystkie składniki, pić powoli przez 10-15 minut

 

 

ZIOŁA NA PROBLEMY ZE SNEM

 

Skuteczna w usuwaniu zaburzeń snu jest mieszanka ziołowa z melisy, kwiatu rumianku, szyszek chmielu (po 100g) oraz korzenia arcydzięgla i kozłka lekarskiego (po 50g). Napar z łyżki stołowej mieszanki należy wypijać pół godziny po kolacji.

 

 

SUPLEMENTY NA ZDROWY SEN

 

Są szczególnie pomocne, gdy problemy ze snem są wynikiem rozregulowania rytmu dobowego. Jego unormowanie nie tylko przywraca zdrowy sen, ale pomaga również w leczeniu wielu schorzeń, których przyczyną są zaburzenia wewnętrznych funkcji organizmu na skutek stresu, co prowadzi do zaburzeń autoimmunologicznych i rozwoju chorób z autoagresji. 

 

Problemy ze snem

03 marca 2020
Problemy ze snem, zdrowy sen
Problemy ze snem, zdrowy sen
Problemy ze snem, zdrowy sen

Copyright © 2019 Dr Bardadyn - Wszelkie prawa zastrzeżone